Janneke van Heugten van Vaker in de Media, was deze avond onze gast. De grote opkomst liet wel zien dat ‘Zichtbaarheid in de media’ voor leden en introducees een interessant onderwerp is. In het voorstelrondje vertelden de aanwezige vrouwen kort wanneer zij voor het laatst in de media zijn geweest en waarmee. Tijdens dit rondje kwamen er al gelijk een aantal vragen boven;
- Waarmee profileer je je, is het relevant voor je (bedrijf) of gaat het alleen om in het nieuws te zijn?
- Als je een boek geschreven hebt hoe kun je dat dan zo onder de aandacht brengen dat het opgepikt wordt door de pers?
- Hoe kun je een persbericht over een nieuw product van jouw bedrijf in het nieuws krijgen?
- Je kan wel in het nieuws komen, maar hoe zorg je dat het je daarna ook nog iets oplevert?
Tijdens de bijeenkomst kregen de aanwezigen antwoord op hun vragen en tips hoe ze vaker in de media kunnen komen.
Zichtbaarheid van vrouwen in de media
Vrouwen komen minder in de krant en als ze in de krant komen dan met een kleinere foto/bericht. Als er nieuws is met mannen dan gaat dat voor op nieuws van een vrouw. Vrouwen worden anders gefotografeerd dan mannen. Experts die uitgenodigd worden voor praatprogramma’s zijn over het algemeen mannen. Dit zijn inzichten die Janneke met ons deelde n.a.v. onderzoek dat zij doet naar zichtbaarheid van vrouwen in de media. Er is een ontwikkeling zichtbaar, maar dit gaat heel langzaam.
Wil je zichtbaar worden dan moet je je goed profileren en niet bang zijn om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Laat zien wat jouw expertise is en wees niet bang om een stevige mening neer te zetten. Door je zichtbaarheid wek je vertrouwen, wordt je gezien als expert en straal je succes uit. Janneke vertelde ons in kort bestek waar je aan moet denken om in de media te komen. Met haar tips zal het zeker lukken.
Vaker in de media
Wil je ook vaker in de media dan is het ook een aanrader om je aan te melden op de site van Vaker in de media.