Het Vrouwen Netwerk Alphen aan den Rijn heeft onlangs Mia van der Plasse uitgeroepen tot Netwerkster van het Jaar 1995. Een reden om eens bij haar langs te gaan. Wie is Mia van der Plasse, waarom heeft zij deze onderscheiding gekregen en wat vindt ze daar zelf van? Het Vrouwen Netwerk Alphen reikt jaarlijks deze onderscheiding uit aan iemand die een bijzondere prestatie heeft geleverd en daarmee een voorbeeld-functie voor andere vrouwen vervult.
Mia van der Plasse, oprichtster en eigenaresse van het instituut voor totaalkosmetiek Mia-djima in Hazerswoude-Dorp heeft deze titel gekregen voor de enthousiaste wijze waarop zij haar be-drijf heeft opgebouwd en uitgebreid en voor haar persoonlijke uitstraling naar andere vrouwen en vrouwelijke ondernemers. Mia: „Natuurlijk ben ik blij met deze onderscheiding, maar los daarvan vind ik het leuk dat dit jaar een ondernemer Netwerkster van het Jaar is geworden. Dat is een stukje erkenning. Bij ondernemerschap komt heel veel kijken. Je moet naast je inhoudelijke vakkennis, een ondernemingsplan maken, je bezig houden met reclame en p.r., goed met personeel om kunnen gaan enzovoort. Bovendien kun je met een eigen bedrijf niet op vrijdagavond de deur achter je dichttrekken en zeggen ‘prettig weekend’. Heel vaak zijn er dingen blijven liggen, die toch nog moeten gebeuren. Je vrije tijd is daardoor niet precies afgebakend. Dat wil niet iedereen. Maar er staat veel tegenover, je kunt je eigen ideeën verwezenlijken en je draagt je eigen verantwoordelijkheden.” Japanse cultuur Ruim 25 jaar geleden begon Mia als zelfstandig schoonheidsspecialiste te werken. „Gewoon aan huis, zoals zovelen. Een slaapkamer werd ingericht als schoonheidssalon. Ik begon toen met het Japanse merk Shiseido. Daardoor kwam ik steeds meer in aanraking met de Japanse cultuur en hun ideeën over lichaamsverzorging. De eenvoud en het sobere in deze cultuur spreekt mij aan. Ik hou van een Japanse tuin en heb die ook rond het instituut laten aanleg-gen. Ook in het interieur, zowel thuis als in het instituut, vind je Japanse accenten, en meer dan dat. Mijn slaapkamer bijvoorbeeld is volledig Japans ingericht. Een paar jaar geleden heb ik ook een studiereis gemaakt door het land en ook dat heeft mijn belangstelling alleen maar doen groeien. De naam van het instituut Mia-djima, betekent tempeleiland. Dit is een klein bestaand eilandje, dat bekend is om zijn natuurschoon. Het is een beroemd vakantieoord van de Japanners.” Terwijl veel schoonheidsspecialistes niet boven hun thuiswerk uitgroeien, heeft Mia met grote voortvarendheid en visie haar instituut opgebouwd. Ze is succesvol, maar blijft innoveren. Zo heeft ze een plastisch chirurg weten aan te trekken, die laser-behandelingen uitvoert. Verder voert ze naast het merk Shiseido ook andere topmerken als Valmond en Maria Calland.
Naar de top
Ik volgde eens een lezing. Daar werd gezegd, wanneer je aan het rière staat, kun je je loopbaan of je toekomstplannen voorstellen als een berg. Jij wilt naar de top. De beste manier is dan je voor te stellen op de top te staan en naar beneden te kijken welke weg je gevolgd hebt. Dit beeld sprak mij aan en heb ik altijd onthouden.” „De doorbraak kwam bij mij op het moment dat ik de Elfstedentocht heb gereden. Ik kom uit een ondernemersfamilie, maar ben zelf oorspronkelijk een andere opleiding opgegaan. Pas na mijn trouwen heb ik de opleiding schoonheidsspecialiste gevolgd en ben toen zoals gezegd heel kleinschalig begonnen. Tien jaar geleden wilde ik de Elfstedentocht rijden. Mijn man zag dat niet zitten en vele andere zeiden ‘dat lukt je toch nooit’. Maar het lukte wel! Ik heb ‘m uitgereden. Dat gaf zoveel zelf-vertrouwen. Toen ging de knop om. Ik merkte dat als je iets echt graag wil, dan kun je het ook. Vanaf dat moment ben ik gaan groeien. Dat heeft geresulteerd in het instituut voor totaalkosmetiek Mia-djima.”
Verschenen in Nieuws- en advertentieblad op 28-2-1996 door Godelieve Oldenbroek
Fotografie: Anton Oldenbroek